-Individuálny prístup k zákazníkovi.
-Kvalitné služby.
-Dostupné ceny.

 

 

 

Otváracia doba:

 

Po-Pi: 8:00 - 17:00

 počas jarnej a jesennej sezóny aj v

So:    8:00 - 13:00

 

Galvaniho 12/A

Bratislava

 

>> mapa tu <<

 

 

vizitka / QR kód

 

 

Máme to VYSKÚŠANÉ...

...určite Vás bude zaujímať :


~ ako čítať  OZNAČENIE PNEUMATÍK ?
~ SYMETRICKÉ alebo ASYMETRICKÉ  pneumatiky ?
~ aké výhody má  SPRÁVNY TLAK V PNEUMATIKÁCH ?
~ aká je  MINIMÁLNA BEZPEČNÁ HĹBKA DEZÉNU ?
~ KOĽKO ROKOV MAXIMÁLNE  je pneumatika bezpečná ?
~ RôZNE PNEU  na 1 náprave ?
~ v čom sú odlišné  ZIMNÉ PNEUMATIKY ?
~ a čo  CELOROČNÉ pneumatiky ?
~ nafúkať  PLYN ?

~ ako čítať  OZNAČENIE DISKOV ?
~ VÝHODY HLINÍKOVÝCH  diskov ?
~ PôVODNÉ PNEU  z plecháčov na hliníkové disky ?
~ ako prejsť na  VÄČŠIE DISKY ?
~ stačia iba  PNEU S NIŽŠÍM PROFILOM ?
~ ako na  ÚDRŽBU DISKOV ?

 

 

OZNAČENIE PNEUMATÍK:

 


vyznačených na boku pneumatiky, napr.:
 

185/60 R14  91H   (číta sa: 185na60 er14) znamená:


185 – šírka pneumatiky v mm
       /60 – pomer výšky k šírke (výška priečneho rezu je 60% šírky pneumatiky)
             R –  radiálna konštrukcia
   14 – priemer disku v palcoch
        91 – index nosnosti
           H – index rýchlosti (T = do 190km/h, H = 210, V = 240, W = 270, Y = 300)


Ďaľšie možné označenia:

    RF alebo XL  =  zosilnená pneumatika pre ťažšie vozidlá
    M+S a „snehová vločka”  =  zimná pneumatika
    DOT  =  dátum výroby, pričom posledné dvojčíslie vyznačuje ročník výroby

 

(A)SYMETRICKÉ PNEUMATIKY: Symetrické pneumatiky so šípovým "V" vzorom: majú lepší záber, presnejšie a plynulejšie ovládanie; ťažšie však zatáčajú a pri opotrebení zvyknú byť hlučnejšie. Majú šípkou označený smer otáčania a dajú sa meniť len predná za zadnú. Vhodné pre športovú jazdu alebo vozidlá s väčším účinkom posilovača riadenia. Pneumatiky s asymetrickým vzorom: sú tichšie, veľmi ľahko zatáčajú, väčšinou veľmi dobre brzdia. Používajú sa skôr u modelov zameraných na komfort. Majú vonkajšiu (OUTSIDE) a vnútornú stranu, dajú sa ľubovoľne zamieňať. Vhodné špeciálne pre jazdu v meste alebo vozidlá bez posilovača. Aj u dieselov, ktoré majú ťažký motor nad riadenou nápravou, môžu uľahčiť ovládanie.

 

SPRÁVNY TLAK V PNEUMATIKÁCH: zaručuje optimálnu priľnavosť a jazdné vlastnosti, dlhú životnosť pneumatík a nízky valivý odpor. Naproti tomu: Nedostatočný tlak pneumatiku nadmerne prehrieva, derie kraje dezénu a zvyšuje neúmerne spotrebu. Zbytočne vysoký tlak výrazne znižuje komfort jazdy a derie nadmerne strednú časť dezénu. V oboch prípadoch nesprávneho nahustenia sa výrazne zhoršujú jazdné vlastnosti v zákrutách a pri brzdení.

 

MINIMÁLNA BEZPEČNÁ HĹBKA DEZÉNU odporúčaná pre letné pneumatiky je 3 mm a pre zimné 4 mm. U menšej hĺbky dezénu výrazne klesá schopnosť pneumatiky odvádzať vodu a rastie riziko aquaplaningu, a to aj pri nižších rýchlostiach. U zimných pneumatík výrazne klesá záberová schopnosť v kaši a snehu. Ojazdené zimné pneumatiky je možné dojazdiť v lete - pozor však na zmenu jazdných vlastností : auto bude viac „plávať” a brzdná dráha sa predĺži.

 

MAXIMÁLNA DOBA: pre bezpečné použitie akejkoľvek pneumatiky je 6 rokov. Po tomto období by mala byť nahradená novou, ajkeď má ešte dostatočnú hĺbku dezénu. Dochádza totiž k vytvrdnutiu gumy, a tým k zhoršeniu pružnosti a priľnavosti. Hlavným a ľahko pozorovateľným príznakom je vznik mikrotrhlín na bočnici, ktoré svedčia o únave materiálu vplyvom dlhoročného mechanického a UV zaťaženia. Tie môžu spôsobiť postupnú koróziu oceľovej kostry plášťa, a pri extrémnom tepelnom alebo mechanickom zaťažení jej roztrhnutie.

 

RôZNE PNEUMATIKY: Na vozidle je možno použiť na 1 náprave iba ten istý model pneumatiky, od toho istého výrobcu. Medzi nápravami je dôležité dodržať aj smerovosť / nesmerovosť pneumatík, a odporúča sa zachovať aj identické rýchlostné a záťažové indexy.

 

ZIMNÉ PNEUMATIKY: majú najmä výrazne mäkkšiu zmes, aby zabezpečila priľnavosť pri nízkych teplotách. • dezén má tzv. lamely posilujúce záberové vlastnosti v hlbokom, kašovitom snehu a na ľade • kvalitné zimné pneu sú komfortnejšie a tichšie ako lacné letné • v chladnom počasí (pod 5-7 °C) majú vyššiu účinnosť, a to najmä na mokrej vozovke: zlepšený brzdný účinok, akceleráciu a stabilitu v zákrutách. Životnosť pätiek zimných aj letných pneu môžete výrazne predĺžiť 2 sadami diskov (širšie a väčšie v lete + užšie a menšie v zime). Kto jazdí v zime a nemal doteraz moderné zimné gumy, bude veľmi prekvapený.

 

CELOROČNÉ PNEUMATIKY: na súčasných autách, zameraných súčasne na bezpečnosť, komfort a dynamiku jazdy, už výrobcovia nemôžu garantovať univerzálne vlastnosti za každých podmienok. Celoročné pneu v našom podnebí majú citeľne podpriemerné vlastnosti v letnom, aj zimnom období.

 

PLYN:


     t.j. zmes dusíka a inertných plynov má tieto výhody:
  •  markantne redukuje zmeny tlaku v pneumatikách vznikajúce pri zmene vonkajšej teploty
      alebo trením za jazdy  => správny tlak drží veľmi dlho
  •  neobsahuje vlhkosť, výpary z olejov alebo iné nečistoty  =>
      nedochádza ku degradácii vnútra plášťa a ventilov, ani ku korózii ráfu disku

OZNAČENIE DISKOV: 6½J x 15 alebo 6.5 x 15" (číta sa: 6 a pol na 15) znamená: 6.5 – šírka disku v palcoch J – typ/tvar pätky (u plechových diskov aj napr. JJ alebo B) 15 – priemer disku v palcoch Ďaľšie údaje:     ET = tzv. zapustenie. Udáva mieru zapustenia/vypustenia disku z karosérie. Pozor! Pri nedodržaní rozsahu ET odporúčaného výrobcom diskov pre dané vozidlo, môže dôjsť k neprípustnému brúseniu o brzdy, tlmiče alebo blatníky.    Rozteč = napr. 5x100. Udáva počet dier a priemer kružnice, ktorú opisujú ich stredy. Kolegovia Vám radi overia správnosť rozteče Vášho vozidla.

 

HLINÍKOVÉ DISKY: alebo ľudovo „elektróny” sú vyrábané z ľahkých zliatin hliníka. Výhody: 1. estetika - jasné:) 2. pevnejšie, nepružia, lepšie držia stopu 3. lepšia tepelná vodivosť => lepšie chladenie a menšie opotrebovanie bŕzd 4. lepšia odolnosť voči nárazu 5. symetrické, pravidelnejšie ako oceľové. Bez zvarov => pohodlnejšie, menšie opotrebovanie pneu 6. nižšia neodpružená hmotnosť redukuje opotrebovanie v závesoch, zrýchľuje reakcie podvozka 7. drahšie kované disky sú výrazne ľahšie a pevnejšie => majú výrazne dlhšiu životnosť.

 

PôVODNÉ PNEU: z plechových diskov, na nové hliníkové v tom istom priemere - je to možné ? Hliníkové disky sú väčšinou širšie, a preto: u priemerov 13" a 14" spravidla nie je možné použiť pôvodné pneumatiky, u priemerov 15" a 16" to spravidla je možné, avšak na hranici tolerancie, viď. tabuľka ďalej.

 

VÄČŠIE DISKY: Imidž, dizajn, „športovejšie” vlastnosti - dôvodov je mnoho. Principiálne platí: o 1 palec väčšie disky (napr. 16" namiesto 15"), najmä u vozidiel so štandardnými kolesami, sú prínosom pre jazdné vlastnosti a stabilitu, bez väčších ústupkov v komforte. o 2 palce väčšie disky (napr. 17" namiesto 15") už znamenajú značnú redukciu komfortu, vyššiu spotrebu, väčšie opotrebovanie zavesenia podvozka a horšie zrýchlenie. Získame však vyššiu stabilitu v zákrutách, kratšie zábrzdné vzdialenosti a ešte šťavnatejšiu optiku. Zväčšovaním priemeru však stúpa vlastná hmotnosť disku a pneumatiky, preto ich neodporúčame použiť pre základné alebo slabé motorizácie, lebo predbiehanie (ne)bude. o 3 a viac palcov väčšie disky odporúčame, len ak vozíte auto výlučne na plošine:-) Dôležité: Obvod pneumatík by mal byť zhodný (rovnaký ako u menších diskov), aby boli zachované správne hodnoty tachometra, počítadla kilometrov a celkové sprevodovanie. Skontrolujte tiež veľmi pozorne vôľu v podbehoch - pri maximálnom natočení kolies vpredu a pri plnom naložení vzadu. Treba brať do úvahy aj dynamický pohyb karosérie za jazdy, najmä pri maximálnom prepružení. Skontrolujte voľný pohyb bŕzd vpredu. Špeciálna tabuľka obsahujúca ekvivalenty k jednotlivým rozmerom je k dispozícii v našom pneuservise

 

PNEU S NIŽŠÍM PROFILOM:


Aj bez zväčšenia priemeru disku je často možné použiť širšie a nižšie pneumatiky,
nie však na plechové disky, ktoré sú zvyčajne už veľmi úzke.
Prehľadná tabuľka odporúčanej šírky pneu pre danú šírku disku:

 

Šírka disku: 5 5.5 6 6.5 7 7.5 8 8.5 9 9.5 10 10.5 11
Šírka pneumatiky: 165, 175 175, 185 185, 195 195, 205 205, 215 215, 225 225, 235 235, 245 245, 255 255, 265 265, 275 275, 285 285, 295

 

Pozor!  Presný rozmer pneumatiky, najmä profilové číslo si nie je možné ľubovoľne doplniť,
ale musí byť odporúčaný výrobcom vozidla, resp. ekvivalentný k rozmeru pôvodného obutia.
T.J. musí byť zachovaný obvod pneumatiky s max. odchýlkou cca. 1,2%.

Pri rozhodovaní o profile pneumatiky Vám radi a odborne poradia naši predajcovia.

 

ÚDRŽBA DISKOV:


Doporučenia:

 

  • pri výbere sa riaďte aplikačným katalógom výrobcu diskov alebo údajmi výrobcu vozidla.
  • montáž zverte pneuservisu s kvalitným strojovým vybavením. Šrámy by Vás určite nepotešili.
  • používajte najlepšie originálne príslušenstvo. Proti zlodejom pomôžu bezpečnostné skrutky/matice.
  • povrchu venujte (najmä v zime) rovnako veľkú pozornosť ako karosérii, zabránite najmä vypaľovaniu brzdového prachu do ich povrchu. Používajte-ak sa dá-teplúvodu, mäkkú hubu a autošampón s voskom. Podstatne tým predĺžite ich životnosť.
  • vyhýbajte sa ako sa len dá výmoľom a predmetom na ceste.
  • vyvarujte sa akýchkoľvek kontaktov s obrubníkom.
  • manželke kúpte parkovacieho asistenta / vlastné auto.
  • ani tie najdrahšie disky nedokážu zrušiť fyziku.Jazdite predvídavo, myslite na zotrvačné a odstredivé sily.

 

NA ZÁVER:


kontrolujte raz za 1-2 mesiace stav dezénu, tlak a odstráňte kamienky zachytené v dezéne.

 

JAZDITE KULTIVOVANE
 

Rýchlymi štartami a dramatickým brzdením sa pneumatiky rýchlejšie derú.
Vyskakovanie cez obrubníky alebo narážanie do nich pri parkovaní (aj keď to na prvý pohľad
nemusí byť vidno) ničí ich kordy.


Aj pri radosti z nového obutia, nezabúdajte, že fungel nové pneumatiky
dosiahnu plnú priľnavosť až po cca. 200-300 km.   Veľa šťastných kilometrov